
اعتقد ان الثورة و بعد 55 عاما على مرورها قد نجحت في ترسيخ فكرة ان الثورة لا بد ان تكون للجياع فقط، المشردون فقط، الجاهلون فقط، وذلك حتى يتم اقصاء الطبقة المتوسطة او حتى الاعلى منها المتطلعة لتحقيق العدالة الاجتماعية، و ذلك لان اسباب الثورة لديهم منعدمة
حقيقة صغيرة:عادة من يقوم بالتغيير و التطوير و تثوير الحال هم المثقفون،فاذا تم اقصائهم و جعل اسباب الثورة شئ اخر غيرالايمان بالحرية الفردية و احترام معتقدات الغير، فذلك يعني وجود مجتمع سوف ينهار لا محالة في خلال 75 الى 100 سنة على اكثر تقدير
اذن، هنيئا للثورة باضخم انجازاتها و سحقا للبشر
welcome back!
ReplyDeletewho said so?! Both parties will revolt, maybe the motives r different but they will.
حفصة
ReplyDeleteحقيقة .. اشعر بكل حرف كتب
اعتقد الثورة ورجالها لم يكونوا الا عقابا من القدر لهذا الشعب المستكين
ولكن ما يطمئن قلبي الان اني اجد افرازات مطمئنة من شباب مثقف ومتفتح وواعي
اقابلهم في لقاءات كثيرة
علي مختلف المحافظات
نماذج تبث في روحي الامل
لك تحياتي
والسلام
الثورة للطهقانين بس
ReplyDeleteالمرتاحين لا
ماتبقي تيجي
يا جميل حمدا لله على السلامة كل دي غيبة و انا كعوبي حفيت اجي ابص و امشي الحمد لله انك بخير
ReplyDeleteاما عن الثروة فهي للكلابيز فقط
اشتركتي في المجموعة البريدية و لا لا
بنقدم لكل مشترك صينية بسبوسة بالقشطة
مستنياكي
يا نهار أبيض إيه الكلام الكبير ده
ReplyDeleteمعاكي حق جدا
بس المثقف اللي يقع في هذا الفخ لا ينطبق عليه المعنى الحقيقي للمثقف الواعي المتشرب لهموم وطنه وناسه
أنا رأيي أن المثقفين والنخبة في مصر عموما لم تكن مخدوعة بقدر ما كانت منقسمة ما بين متواصئ حقير ومستسلم جبان حقير أيضا
حمدالله عالسلامة يا جميل
والله يا حبيبتي
ReplyDeleteالثورة ابتدت بقتل العمال والمثقفين وتهريب الاراضي اللي كان مفروض ياخدها الفلاحين
والثورة دي لا كانت ثورة فقرا ولا مثقفين
دي كانت ثورة عساكر
والا لو هي ثورة فقرا قتلوا العاملين خميس وبقري ليه في بداية الحركة المباركة؟
وليه السادات هو وكمال الشاذلي كانوا بيهربوا اراضي الاقطاع عشان ما تتاخدش في قانون الاصلاح الزراعي؟
ومش صحيح انها ثورة جياع
عشان سعادة المشير عبد الحكيم برلنتي كان خاله باشا وعينه مليانه وصرف فلوسه وفلوس الدولة على الستات والحشيش
عشان ابن ناس اغنيا ومش حاسس بقيمة ميزانية الدولة
العسكري مكانه في الميدان مش على مقاعد السلطة
فيه فرق بين انقلاب وثورة
ReplyDeleteوفيه فرق من حاجة تلاقى قبول الناس
وحاجة عملها الناس
المسألة كبيرة
ليا عودة
سلاااااا مؤقت اااااااام
أنهي ثورة و أنهي إنقلاب في الوطن العربي كلهم شبه بعض يعني قصدك لا الفاتح من سبتمبر و القافل من نوفمبر و لا الخامس و العشرين و لا و لا و لا
ReplyDeleteكلهم شبه بعض يا حفصة أنا تعبت من العد
و لا الثورة الفلسطينية اللي قلبت حاليا ثورة عبرية
طول ما الثورة بتفرض ع الشعب مش هو اللي بيقوم بيها هاتبقى فاشلة مش في الوطن العربي بس لأ في أي مكان في العالم
اهلا حفصه
ReplyDeleteفينك؟
انا مررت ليكي تاج عندي ياريت تشوفيه
تحياتي
الثورة بتحصل فى أى طبقة.. وكل واحدة منهم بيكون ليها دوافع مختلفة
ReplyDeleteالمهم ازاى نجمع الدوافع دى كلها مع بعض علشان تحصل ثورة حقيقية وساعتها هيكون من الصعب اقصاء طبقة بعينها
manal
يا حضرة السلطان
ReplyDeleteكلابك المفترسات مزقت ردائى
عيونهم ورائى
أنوفهم ورائى
يستجوبون زوجتى
ويكتبون عندهم أسماء أصدقائى
لأننى اقتربت من أسوارك الصماء
أرغمنى جندك أن آكل من حذائى
وأكلت من حذائى
يا حضرة السلطان
نزار قبانى
من قصيدة هوامش على دفتر النكسة
الله؟
ReplyDeleteولما انت رجعتي ماقلتيش ليه؟
انت كنت مستخببية بقالك فترة ؟؟
لعل المانع كان خيرا
هيكون خير إن شاء الله
والا
هاه ؟
الثورة بتقوم لما المجتمع يقع فى ازمة
ReplyDeleteازمة اقتصادية
الناس ماتقدرش تستحملها
والدولة تتخذ اجراءات خاطئة
المثقفين بيعبروا عن اللى بيحصل
مابيغيروش فيه
ثورة .. ثورة .. ثورة
ReplyDeleteكلنا بنتكلم عن الثورة .. اللى قامت واللى لازم تقوم .. الشعب نفسة فحالة ثورة نظرية .. كله طهئان وارفان .. ما علينا .. مظنش ان الثورة رسخت فكرة ثورة الجياع دى
مفيش طبقة معينه بتختص بالثورة .. اللى بيقوم بالثورة هو المتضرر .. اللى حاسس ان حقه ضايع .. ودا معدش بيفرق بين متوسط ومعدم او جاهل ومثقف .. على فكرة الثورة لو مش بيدعمها بعد عقدى واحد عادل حقوق الاقليات هتضيع والاغلبيه هيتظلموا كذلك نتيجة لمحاولة موازنة فاشلة
بوست صغير حجما لكن مركز جداااا
خالص مودتى
اعصار باشا اهلااهلا والله انا من الاول قلت ان دي ديانتي الشخصية بس مش مشكلة المهم انت اخبارك ايه؟؟
ReplyDeleteيا ادم فكرك في امل فعلا؟؟
اهلا طهقانة ان شاء حاجي بس بعد ما اخلص فومين الغسيل اللي عندي
سمباتيك انا بحب البسبوسة بالمكسرات و القشطة،عندك؟
مزمز صديقي اوافقك في الراي و ان كان ده مش بالظبط اللي قصداه
نوارة حبيبتي يعني انت مسكت في السادات وعامر لكن سيبتي "حبيب الملايين" عبدالناصر لعنة الله عليه ،لعلمك و انا بكتب البوست ده مكنتش حاطة في بالي غير الزفت ناصر و هو اللي عمله عامر كان خافي على ناصر باشا، ماهو كان عارف ولا حتقولي لي انه مكنش يعرف؟؟ ان كنت تدري فتلك مصيبة و ان كنت لا تدري فتلك مصيبتان
والله يا مصري مكنتش اعرف ان البوست حيحرقلك دمك كده حقك عليا يا ابني
ذو النوووووون والله لك وحشة، حاضر حجاوب و انشره طوالي
منولة البودة معاك حق الفكرة بالظبط هي تجميع الدوافع، بس ازاي بعد ما الفاس قطعت الراس؟!!!!
دانتي المصري والنبي سمعني بيتين من البكاء بين زرقاء اليمامة
اكتب بالرصاص كويس انك جيت يا راجل انا بقالي فترة مش عارفة ادخل عندك الصفحة تهنج و تحميلها يعلق لي الجهاز شوفلك صرفة والمانع يا سيدي ان لاب توبي توفى مرتين تخيل!!!شوفت حظ كده
مصطفيتش ابني متلخصش الدافع اقتصاديا بس، انت كده خليتالناس ماشية حسب المثل ان جاعوا زنوا و ان شبعوا زنوا و ده بالظبط عكس اللي انا بتكلم
اهلا يا فرعون كلامك في شئ كتير من الصحة و شكرا
تحياتي للجميع
الدافع ده هو الحقيقى
ReplyDeleteيا مصطفيتش يا ابني مينفعش سبب الثورة يكون اقتصادي لعدم توفر الطعام، يعني لو دلوقتي اتوفرت لينا لسلع و برخص التراب خلاص حتنتهي مشاكلنا؟؟؟؟ ولا الاصل في الموضوع انك تقدر تعبر عن رايك بحرية؟؟؟ مين اهم الخبز و لا الحرية؟؟؟؟
ReplyDeleteيا صفصف
ReplyDeleteدلوقتى مين هيوفر سلع
وازاى
الازمة بتيجى
وبتمشى فى طريق اكثر تأزما
الثورة الفرنسية مثال
كان ممكن طبقة النبلاء تحاول توفرتوازن
كانت حتى تقبل تجتمع مع طبقة البرجوازيين
بس لأن ده صراع طبقى
فهو ماشى كدة
وكدة يعنى كدة
غصب عن اصحاب المصالح بيمشوا ورا مصلحتهم
لحد ماتوصل المسألة لمرحلة تأزم قاتل
بينتج عنه ثورة
وفكرة الحرية بتتحدد طبقا لتطور المجتمع
اللى هو تطور مادى
وفيه كلمة قالها انجلز
بالرغم من انها متوهانى لحد دلوقتى
بس اهو بفهم فيها
بيقول ان الحقيقة هى الضرورة
خطأ كبير يا مصطفى ان تردد مالا تفهم فمقولة انجلز تحتمل الصواب كما تحتمل الخطأولكن لا يصح ان نجعلها حجة فى كل الأحوال
ReplyDeleteوالا سنقع فى خطأ عقلى كبير وهو تعطيل العقل لصالح النص
وهو خطأ وقعت فيه كل الجماعات الدينية بكل الديانات واستمرار الوقوع فى نفس الخطأ لجماعات أو اشخاص علمانيين
هذا الخطأ هو تقديس النص
فالاحتياج الانسانى شىء فردى وشخصى وتلخيص الأحتياج فى الطعام فيه تنقيص من قيمة الانسان فليس بالخبز وحده يحيا الأنسان
حفصة
ReplyDeleteمن 75 ل 100 سنة و بعد كدة هتنهار
يعني أفهم أنه ده تفاؤل و لا أيه
انا قلت ياعمرو انى لسه مش فاهمها اوى
ReplyDeleteبس شايفها كدة فى الوقت ده
وطبعا كل واحد مع الوقت بيطور
وبيفهم اكتر
طبعا مش ببرر
اسف
وانا بقصد دافع عظيم لقيام الثورة
المثقفين ممكن يغيروا شىء
لكن ثورة
صعب
والله يا صفصف انت كده محتاج نقعد مع بعض
ReplyDeleteللحوار بقية
عزيزي انتوك هو بالفعل نوع من التفاؤل لاني مش عاوزة اصدم نفسي و اقول انه خلاص و انه تم و حدث
تحياتي