بداية اكره معاوية و نسبه و سلساله
لكن هذا ليس حديثي اليوم
فحديثي اليوم شخصي جدا من بعد طول غياب عن نفسي
قد تكون شعرة معاوية جيدة في بعض امور الحياة
كالمفاوضات من اول مفاوضاتي في السوق مع البائعين لتخفيض سعر البضاعة و نهاية بمفاوضات الاعداء حين يجلسون معا راسمين اغبى ضحكاتهم و اكثرهها دهاءا مفتعلين الصلح
قد تكون شعرة معاوية جيدة جدا و فعالة في ترغيب و ترهيب اشخاص حديثي العهد بالتدين او بدخولهم دين جديد
قد تكون شعرة معاوية فعالة جدا للمدرسة في فصلها حتى تتمم اعلى نوع ديموقراطية بناءة مع طالباتها بجانب وعيهم انه كما يوجد عقاب فانة يوجد ثواب
قد تكون شعرة معاوية جيدة في اوقات يصعب الاتيان بها بحدود فاصلة و واضحة وضوح الابيض من الاسود فيكون الرمادي هو سيد الموقف بلا منازع
لكن
ان تكون شعرة معاوية تلك اسلوب و طريقة متبعة عند البعض لقول ما يريدون قوله و من ثم التراجع عنه بعد ذلك عند اشتداد الضرائر؟؟
ان تكون هذة الشعرة ملاذا للمتجابنين عن قول الحق و عدم الخوف من الحياد عنه و التمسك به،
ان تكون هذه العشرة حجة من لا حجة له فيقلب علينا قوله
تارة نراه هكذا
و تارة اخرى على عكس هكذا الاولية
ان تكون هذة الشعرة اسلوب ممنهج حتى لا يصل اي طرف لاي نتيجة
فذلك غريب
و المخيف انه يصل بك الى حالة توهان لا تستطيع معها الاقرار بشئ لان الكلام المعسول غطى و ساح و فاض على البلاد
فلا تتمكن امام هذا السيل الجارف من فيضان المشاعر الا ان تقف عاجزا عن الاتيان باي حركة لان وقتها سوف تعتبر قليل الادب
اما ان تكون شعرة معاوية تلك طريقة ليستهين شخص بقلبك و يهين مشاعرك و يعقتد ان لديه السلطة الاعلى على مجرى سير الامور
فهذا ما لن اسمح به ابدا
"
لا يعرف العاشق الا المهانة
لا اختيار لديه
"
و انا اقول
صحيح ان العاشق يعرف المهانة في حبه و لا اختيار لديه و لكن هناك حدود
*
*
*
شعرة معاوية
تبا لكي
كما انه تبا لصاحبك فلم يردنا منه الا كل سوء
رحم الله معاوية إذ قال
ReplyDeleteما كنت لأضع سيفي حيث يكفيني سوطي
و ما كنت لأضع سوطي حيث يكفيني لساني
و لو كان بيني و بين الناس شعرة ما انقطعت..إن قبضوا عليها أرخيتها
إحنا فهمنا كلام الراجل غلط...فرق كبير بين السياسة و التعريص
انا كمان باكره معاويه و كل اللي يجي من طرفه رغم انه عمل حاجات كتير لكن له المصيبه الاكبر في تاريخنا الاسلامي كله و هي مصيبة التوريث التي بدات به
ReplyDeleteيا ارض
ReplyDeleteلما الناس بتبقض على الشعرة هو بيرخي و لما هما بيرخوا هوا بيقبض
طيب ما هو ده اللي بتكلم عنه
و عن نفسي شايفة ان سياسته لم تكن الا تعريص
نون
شرفتني من بعد طول غياب
عن نفسي مش شايفة اي خي رممكن يكون جه من ناحيته
واحد تسبب في خلق فتنة باقية الى يوم الدين
افرحا انببقية اعماله ليه بقى؟؟
ده رايي على العموم يعني
تحياتي
ايتها الفاسقة الفاجرة الشنقيطة
ReplyDeleteاتكرهين معاوية سيد قريش يا رافضية
انك لهالكة هالكة
ارجموووووووووووووووووووهااااااااااااااااااااااااااااااااا
رافضية رافضية
ReplyDeleteاي واحد بيقرا بعقله حيعرف الاخ عمل ايه في الاسلام و بهدل الدنيا ازاي
و عن نفسي اضيف سبب شخصي جدا و هو انه كفاية انه يكون هو السبب في مقتل سيدنا علي و من بعده سلساله الاسود يزيد اللي قتل حبيبي سيدنا الحسين
دي لا يمكن اغفرهالوا و لو لعمل ايه
انا وهو ليوم الدين
يا انا يا السفيان في قلب العمارة
احد احد
يا ويلي يا حفصت
ReplyDeleteأتسبين معاويه ابن ابي سفيان؟
وهو من هو
كاتب الوحي والصحابي وموحد الأمه والقاضي على الفتنه؟
الرجل الذي يجله السلفيون ويحتفي به الوهابيون، من سن سنة الملك العضود في الاسلام، ورسخ منهج التوريث ، ومنع في عصره فقهيا الخروج على الحاكم ولو ظلم أو فجر طالما أنه مؤمن
أمثل هذا الرجل يسب يا حفصت؟
معاويه أول كسرى مسلم وأول أمبراطور عربي
معاويه يزيد فارس القنينة وبطل مجالس الأنس، وصنديد تجمعات الجواري والقيان، أتسبين ابو يزيد من سفك دم الحسين بعد أن سفك ابوه دم الحسن
حرام عليكي يا حفصه
ثم أتعترضين على شعرة معاويه؟
الشعرة التي اسست لعلم النذاله السياسيه والأنتهازيه الفكريه والحكم الماسخ الجبان
أتسبين شعرة معاويه المباركه؟
ومنها نبتت شجرة فساد سياسي وأفساد أجتماعي ما زلنا نستظل بظلها الوارف حتى الأن؟
والله لقد ارتقيت مرتقا صعب يا حفصت
لك الله يا أختاه
لك الله
et tu buto??
ReplyDeleteحتى انت يا اسكندر اني بتقلي حفصت
عاااااااااااااا
بس ايوة
انا مش بحب معاوية و كل بني اميه و لا بطيقهم و لا بحبهم و لا شايفة انهم ينفعوا يمتوا للاسلام بصله و اه انا كده
رفضية رافضية و مش بخاف منهم و اللي يتشدد لهم كمان
المثل بيقول اتبنيت امتى يا قصر قال اتبنيت امبارح العصر
اصله مش ناقص غيرالطليق ابن الطلقاء اللي يجيي يحكمني بشوية حركات قرعة و تحكيم و كذب و تدليس على خلق ربنا و تحريف و تحوير و الاعتداء على حقوق الغير
لذلك انا اقول
مش انا الرفضية اللي اقبل حكم الطليق اياه ده
ها
اقول كمان
لنا الله يا خويا
لنا الله
خلاص يا حفصه يا بنتي
ReplyDeleteقلبك أبيض
معاويه مات من زمان والله
لا هو بيحكم ولا حاجه
وبني أميه فنوا من العالم خلاص
ولا يهمك
مشيوا خلاص
أنا كمان بأكرههم والله
:-)
وألهم صلي على محمد وآل محمد وعجل فرجهم
سيادتك بتخلطي الأمور شوية لما تحملي دم الإمام علي في معاوية
ReplyDeleteساعات لما الواحد يشد الشعرة تنقطع من غير ما ياخد باله
ReplyDeleteوساعات لما يرخيها تتلعبك
ارض فارك
ReplyDeleteلما انا مش ححمل دم سيدن اعلي على معاوية امال احمله على مين؟؟
بصراحة صدمتني
دانتي
هو صحيح لكن في نفس الوقت مينفعش بعض الناس يستغلوها ثغرة في عدم الوصول لاي بر امان او تحييد الموضوع
يعني لو انا مقتنعة بشئ لازماصر عليه للاخر
مش اجي في النص و اخوخ
صح
تحياتي
يعنى خلليها تتلعبك مش مهم !
ReplyDeleteاو تنقطع مش مهم !
سيدهم معاوية سخطه الله كان بيرخى ويشد
تصدقى انه كان سابق زمانه
اعتقد نظرياته فى الحكم لو اتكتبت مكانش مكيافيللى لقى حاجة يكتبها
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:(من سب صحابتي فليتبوأ مقعده من النار)
ReplyDeleteوهذي أمور حصلت بين الصحابه,, لا يجوز التدخل فيها,,
فارحموا الأمه,, بتعيدوا في الشريط اللي مش عاوز يخلص ليه؟
يا عم المجهول
ReplyDeleteمعاوية مكنش من الصحابة
ملحقش
هو يدوبك اسلم و بالعافية من خوفه و من جبنه و يدوبك بعدها سيدنا محمد توفى
فملحقش ينال شرف انه يكون من صحابته
و غير كده
اي حاجة حصلت بين الصحابة و اثرت على التاريخ الاسلامي و منهجنا يبقى لازم نتكلم فيها و نبحثها
هما مش مقدسين و لا منزلين من عند ربنا علشان نخاف من الكلام عنهم
و بعدين ازاي بتستنكر اني اعيد شريط و هو لسه مخلصش؟؟
يعني ازاي يعني؟؟
ها
ما هو لسه مخلصش
طيب خلاص
يبقى ان ام شبعيده
انا ماشيه معاه للاخر
لك حق يا حفصه
ReplyDeleteعجيب فعلا أنا يأتي شخص ليقول تنلك كانت أمور ما بين الصحابة ولا شأن لنا بها
الحقيقه أنا موافق جدا أن لا شأن لنا بتلك الأمور، لكن المصيبة هي أن تلك الأمور هي من لها شأن بنا، فكل ما فعله الصحابة بداية من السقيفة ما زال يتعكس على عالمنا الأن، والصحابة الذين جزروا بعضهم البعض في موقعة الجمل وشقوا الأمة شقا ما زال صدى أفعالهم ينعكس اليوم في كل الدم المسال ما بين السنة والشيعة في حواري بغداد، أفعالهم شكلت تاريخ الأمة الإسلامية كلها، والحقيقة أرى أنهم لم يحسنوا عملا طبقا لحاضرنا الأسود وتاريخنا البشع
يا سيدي يا رسول الله
أنني أشكو أصحابك إليك فقد أورثونا ما لا طاقة لنا به