احكم الحكم

إن التطرف هو أن تختار مسكنا فكريا و عقائديا لتقيم فيه راضياً عن نفسك و لكنك لا تريد لغيرك أن يختار لنفسه ما يطيب له من فكر و عقيدة بل تلزمه إلزاما بالحديد أحيانا أن ينخرط معك تحت سقف فكري واحد
زكي نجيب محمود

حكمة جديدة
ميموتش حق وراه مطالب

انا افكر اذن انا حاموووووت
حفصة

عتبات البهجة

"الوقوف على عتبات البهجة دائما أفضل من البهجة نفسها... اجل، البهجة أمر سهل، لكن إذا طمعت فيها قتلتك و أهلكتك."
ابراهيم عبدالمجيد-عتبات البهجة

Saturday, March 22, 2008

البنت المصرية




7 comments:

محمد عبد الغفار said...

الله يسامحه

مصري said...

مش فاهم
؟


يعني سيادتك شايفة زيه ان صورة المصرية هي واحدة لابسة جلابية مفتوحة لغاية مش عارف فين....وماسكة عصاية وبترقص فوق الترابيزة

والكل بيتغنى بجمالها وخفة دمها على هذا الحال


معنى كده ان الخليجيين اللي شايفين مصر هي شارع الهرم وكاباريهاته والمهندسين وشققها عندهم حق

الله يسامحه.....او يجزيه ما يستحق

weswes said...

الله يجزيه على قد قلة حياه
ويجازى المصرى اللى بينتجله
:(

HafSSa said...

الله
ايه يا جماعة
هو احنا نشوف البنات اللبنانيات نغير منهم
يقوم يجاملنا اللبناني باغنية تتغزل في جمال المصرية نروح نزعل منه؟؟
مالكوا زعلانين ليه بس
والله في رايي البنت حلوة و شهادة على صدر اي مصرية انها تتوصف بالجمال و الحلاوة و الدلع و الشقاوة

اما بقى نظرة الخليجيين لينا فدي لها علاقة بوساخة عقل كل واحد و على راحته
و هما عندهم بلاوي انيل من كشف رجلين او واحدة بترقص
فلو حد فيهم يا مصري قالك حاجة على المصريين قلوا روحوا نضفوا نفسكوا الاول و تعالى كلمني
و بعدين مش فعلا الفراعنة كانوا بيلبسوا لبس كده
ايه المشكلة فيها

و اخيرا
دي اغنية
لا طلعت و لا نزلت
عجبتني
فضلت معلقة معايا شوية
فحبيت اعرضها هنا
بس خلاص
خلينا نوجه فكرنا لحاجة تفيدنا و نفكر نطور نفسنا ازاي
مش نعترض على كل حاجة و نمتعض منها


تحياتي

Amir said...

عارفة يا حفصة؟ لو كان أى حد غير جاد شويرى (مش لازم يكون مصرى) غناها كننا ممكن نعديها، إنما جاد شويرى ده إنسان شاذ بمعنى الكلمة...
ودى مش كذبة أن مألفها ولا إشاعة مغرضة تمس عرضه وشرفه، الكلام ده أنا شفته بعينى لما جاد جه مصر فى فندق الماريوت....
اللى متابع أغانى شويرى يقدر يفهم كويس جداً غرضه من الإيحاءات الجنسية الشاذة اللى عنده (كفاية ألبومه اللى إسمه "المفتاح")
هو عم الأغنية دى عشان يغازل بيها عواطف الجمهور المصرى (أكتر جمهور مؤثر فى الوطن العربى) وطبعاً بالنسبة له الغاية تبرر الوسيلة...
الموضوع مش منظر البنت المصرية فى الكليب، الموضوع هو من الشخص اللى بيغنى فى الكليب.......

Migo Mishmish said...

معلش يا حافصة الناس مخها اتفيرس بقى كل حاجة تمسنا نقول لا ده جاد عامل اغنيه بتمدح البنت المصرية علشان يلسن على المصريين
وبعدين مانتي شايفه كل حاجة حوالينا وحشه وممسوخه فلما الراجل جاب بنات حلوين اعتبروها شتيمه
والاخ اللي خايف من نظرة بتوع الجاز لازم يعرف اننا هنفضل احسن منهم ميت مرة على الاقل. واللي عاجبه عاجبه واللي مش عاجبه يشد في حواجبه
واخونا التاني بتاع جاد شاذ. انت مالك يا عم ما يبقى شاذ ولا طبيعي. يا سيدي لما يبقى يجوا عندكو البيت ابقى اطردة يا عم

HafSSa said...

يا امير
يعني جاد هو اللي شاذ لكن بقية المناظر اللي بنشوفها عالفضائيات دي مش تقترب من الشذوذ برضو؟؟
هو الشذوذ معناه بس حب رجل لرجل؟؟
ما كترة تنطع اي ست و التشهير بانوثتها شذوذ
الراجل اللي بيتفاخر برجولته اكتر من اللازم شذوذ
شذوذ يعني شذ عن المالوف و خرج عن بقية القطيع
لكن الفكرة كلها
هو راح في انهي اتجاه؟؟
بس
يعني كليب في رقص و غنا فكرك ممكن مين يطلع يغنيه؟؟
حد مترخص من الازهر او موافقة عليه لجنة؟؟
طبيعي حيبقى حد بتاع هز وسط



ميجو
هدي نفسك يا راجل
شكلك متغاظ اوي
معلش انا فاهمة انت قصدك ايه
حنعمل ايه بقى
بس لعلمك المثل بيقول
اللي مش عاجبه
يعلي حواجبه مش يشدها
هههههه
:)


تحياتي