Its was thought that the following words were said by mother theresa, but actually they were said by a student in harvard university.
قيل ان الكلمات التالية من اقوال الام تيريزا لكنها في الحقيقة قيلت من قبل طالب في جامعة هارفارد
(في رايي الشخصي ان عظمة الحكمة لا تكمن في قائلها بقدر ما تكمن في قوتها و مدى اثرها على الاخرين، لا اهتم بمن القائل، انها فقط كلمات عظيمة) حفصة
people are often unreasonable, illogical and self-centered, forgive them anyway
if you are kind, people may accuse you of selfishness,ultirior motives, be kind anyway
if you are successful, you will win some false friends and some true enemies, be successful anyway.
if you are honest and frank, people may cheet you, be honest and frank anyway.
what you spend years building someone may destroy it overnight, build anyway.
if you find serenity and happiness, others may be jealous anyway, be happy anyway.
the good you do today, people will often forget tomorrow, do good
anyway.
give the world the best you have and it may never be enough, give the world the best you have got anyway.
you see, in the final analysis, its all between god and you, its never between you and them anyway.
دائما ما يكون الناس غير عقلانيين و غير منطقيين و مهتمون بانفسهم فقط، سامحهم على أي حال
اذا كنت كريم الاصل، فانه من الممكن ان يتهمك الناس بالانانية و الدوافع الخفية ، كن كريما على اية حال
اذا كنت ناجحا، فلسوف تكسب بعض الاصدقاء المزيفين و و بعض الاعداء الحقيقيين، كن ناجحا على أي حال
اذا كنت صادقا و صريحا، فانه من الممكن ان يغشك البشر، كن صادقا و صريحا علىاية حال
قد تمضي سنينا تبني شيئا و ياتي غيرك ليدمره في ليلة واحدة، ابن على اية حال
اذا وجدت السكينة و السعادة ، فان البعض قد يغاروا منك، كن سعيدا على اية حال
ان الخير الذي تفعله اليوم سوف ينساه الاخرون غدا، افعل الخير على اية حال
اعط العالم افضل ما عندك و قد يكون غير كاف، فاعط العالم على اية حال.
اترى، في النهاية ، انها بينك و بين الله و لم تكن ابدا بينك و بينهم على اية حال
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
'Our deepest fear is not that we are inadequate.
Nelson Mandela
ان اكبر مخاوفنا ليس عدم كفائتنا
بل ان اكبر مخاوفنا هو اننا اقوياء فوق المتوقع
انه نورنا و ليست عتمتنا التي نخاف منه
نسال انفسنا من أنا حتى اكون ذكيا و رائعا و موهوبا و جميلا؟
في الواقع من انت حتى لا تكون؟؟
انت طفل الله
ان اداؤك دور الصغير التافهة لن يفيد العالم
لا يوجد نور في كونك قابع هكذا حتى لا يشعر الاخرون بعد الامان من وجودك
نحن مقدر لنا جميعا ان نلمع كما الاطفال
نحن ولدنا لنمجد عظمة الخالق الكامنة في انفسنا
انها ليست في بعض منا فقط، انها موجودة فينا كلنا
و بينما نترك نورنا يلمع فاننا بشكل غير مقصود نعطي اخرون الاذن بفعل المثل
اذ انه بتحررنا من خوفنا فان وجودنا يحرر اخرون من خوفهم
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تمنياتي بتفكير هادي
5 comments:
عفوا
هو كرم الاصل واللى كرم النسب
وما الفرق بينهم
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
فارس عبدالفتاح
مؤكد انت فاكر ان فيه بينا عداوة فاقت ضراوة حرب داحس و الغبراء
و انت عارف اني مش بحب اشوفك هنا عندي في المدونة
لكن دلوقتي انت جاي تعلق على البوست بتاعي بتعليق مش مفهوم له معنى و لا شايفة له اي علاقة او رابط باللي كتبته
فقدامك الاتي
1- تشرحلي قصدك ايه من التعليق و ايه علاقته بانهي حتة في البوست؟؟
2-لو كان من اولها قصدك اي اهانة ليا او تقليل من شاني او قلة ادب
فحقلك قدامك فرصة تيجي تشيل تعليقك و يا دار ما دخلك شر
بعد كدا اذا محصلش و لا حاجة من دول
مقدرش اوعدك ايه اللي ممكن يحصل تاني بينا
طبعا مش محتاجة اعرفك اني عارفة انت جاية ليه في الوقت ده بس دي ليها مقام تاني لو سمح يبقى اقول
حرجع و اعيد تاني عشان متنساش
انا بشهدك اهو على نفسك
انك انت اللي جيت عندي مع اني مقربتش ناحيتك بقالي قرب السنة
ماشي
عشان متنساش
ذكر
ان الذكرى تنفع المؤمنين
و خد بالك اني محترماك و بصنفك مع المؤمنيين
انا في انتظار اي رد منك
يا استاذة حفصة شكراً على ذوقك المبطن بالوعد والوعيد
المهم
لقد اقتبست من الموضوع هذه الفقرة واريد رداً على سؤالي الاول وهذا ما اقصدة ولا اقصد شيأ اخر على الاطلاق
تقول الحكمة أو كما تقولين
دائماً ما يكون الناس غير عقلانيين و غير منطقيين و مهتمون بانفسهم فقط، سامحهم على أي حال - اذا كنت كريم الاصل - فانه من الممكن ان يتهمك الناس بالانانية و الدوافع الخفية ، كن كريما على اية حال
وانا اكرر سؤالي
هل هو كرم الاصل في هذا او هذه الحكمة كرم الاخلاق ام كرم النسب ام لهذه الكلمة ( كرم الاصل ) لها معناً اخر تقصدين
وهل الانسان كريم باخلاقه فقط
ام ان الانسان كريم بنسبه فقط
واذا كان الانسان كريم بنسبه فقط
وبناءاً عليه فهو انسان كريم ومن نبعن ومنبعن كريم
واذا كان الانسان كريم باخلافة فقط
وبناءاً عليه فهو انسان كريم ومن نبعن ومنبعن كريم
وهل هذا يجوز او يصح
وهل يوجد فرق بين كرم الاخلاق وكرم الانسب ، ولماذا
واذا وجد كرم النسب وسوء الاخلاق فهل هذا نقيض مع الفكرة العامة للاخلاق والعكس صحيح
وهذه اسئلة مشروعة وحقً حقيقُاً بحقٍِ إذا حقُ حق الزيارة
هذا باختصار شديد جداً
ثانياً :تقولين في تعليقك على سؤالي المشروع .
طبعا مش محتاجة اعرفك اني عارفة انت جاية ليه في الوقت ده بس دي ليها مقام تاني لو سمح يبقى اقول
لقد اتهمتيني بما تنهين عنه في حكمتك الرشيدة ( الدوافع الخفية ) واعتقد بأن نص الحكمة لا ينطبق ......... !
شاكرين لكم حسن استجابتكم وكريم تعاونكم
فارس عبدالفتاح
قومي عربي
و هو انت كنت متوقع لما اشوف اسمك منور عندي اقلك فينك يا راجل لك وحشة مش بشوفك كتير ليه؟؟
وعيد ايه اللي وعدتهولك
ده انا حتى مدياك اختيارات
شفت كرم اكتر من كده؟؟
@@@@@@@@
بالنسبة لسؤالك فاعتقد انهم يقصدوا كرم الاخلاق
و ده اهم لانه ممكن يكون واحد نسبه مش كويس
لكن هو خرج عن تقليد عيلته و رفع من شان اخلاقه
زي ما المثل بيقول يعني
يخلق من ضهر العالم فاسد و من ضهر الفاسد عالم
بالنسبة لحكاية يجوز او يصح
فمش عارفة انت ليه واخدها من الناحية دي؟؟
مين اللي من حقه انه يحدد مصدر الكرم؟؟
دي قيم متعلقة بكل مجتمع و مالهاش كتاب معين بيحدد مقدارها مثلا او كيفية حدوثها
و بناءا عليه وضع مقياس ليها زي يجوز او لا يجوز مينفعش
بالنسبة لكرم النسب و كرم الخلق
ف كمفهوم مني انا ان كرم النسب يقصد بيه ان الشخص يكون من عيلة محترمة او من نسب شريف زي مثلا نسب ال البيت لسيدنا محمد
و دي برضو مختلفة عن كرم الاخلاق
بالنسبة لكرم النسب مع سوء الاخلاق
فمؤكد ده ضد الاخلاق
الاخلاق مش شئ متوارث من شخص لولاده يا استاذ فارس
ممكن يكون راجل محترم جدا ولكن ابنه منحط جدا
و العكس صحيح
اهم شئ ان المجتمع مياخدش جريرة حد منهم بالتاني
بالنسبة لثانيا فخد بالك دي بدايات تطاولك عليا و لغاية دلوقتي انا بتعامل معاك بذوق
و سواء رضيت او مرضيتش او اقتنعت او مقتنعتش فانا الحكمة دي بقى تنطبق عليا
و تاني حرجع اوعيك ان دي مدونتي
و رجوعا للتاريخ الاسود المهبب اللي بينا مؤكد حكون مفترضة فيك شئ مش صافي لاني شفت معاملتك ازاي
و لا يلدغ مؤمن ممن جحر مرتين
مش كدا و لا ايه؟؟
انت اصلا تعليقك الاولاني كان مقتضب و ناقص التعبير
انت جيت رميت التعليق كاننا قبلها بيوم كنا مع بعض على القهوة مثلا و ده كمالة الحديث
في حاجة اسمها تخبط على الباب الاول قبل ما تدخل على خلق ربنا
و تكتب نص كامل له اول من اخر
و بالذات في حالتك انت المفروض تخش و تقول لي لو مسمحولي اعلق عندك الاول
او اذنت لنفسي اعلق رغم اللي بينا و عاوز اسال عن كذا
مش خبط لزق كدا
تقلي شبة جملة منفصلة ميتعرفلهاش اب من ام
صحيح
انا مكنتش ذوق معاك خالص
و معنديش مشكلة اعترف بكدا لاني اقصده
و تاني دي مش حكمتي
ده نص وصلني من زمان على الايميل و انا ترجمته
تحياتي و ابقى شرفني بس نقي معنى كلامك الموجه ليا
استبينا؟؟
قريت الكلام كذا مرة وملقتش فيه شبة جمبة دوافع خفية
فيا ريت لما تلاقيها ابقى شاور لي عليها
العزيزه حفصه
شوفي ياجميله اي جمله او عباره حتي لو من انسان عادي مش لازم يكون مشهور ممكن لما نيجي نفكر فيها و نحاول نطبقها في حياتنا نلاقيها بتعمل فرق كبير
بحييكي طبعا علي اختياراتك للعبارات و ترجمتها و المجهود اللي بذلتيه
بخصوص العباره اللي اتكلمت عن الناس و طريقه تعاملنا بيهم
شوفي ياحفصه الناس حتتكلم كده كده و نادر جدا اللي يخلصلك لوجه الله فالواحد يعمل اللي عليه و اللي ضميره بيكون مستريح له
بخصوص الأغنيه عندي برافو عليكي هي اغنيه الشيخ امام فعلا اسمها شيد قصورك
فيه كمان اغنيتين بحبهمله اوي واحده اسمها مر الكلام و واحده تانيه اسمها شرفت يانيكسون
الموقعين دول فيهم اغاني للشيخ امام بتمني يفيدوكي ياجميله
http://egyptian.salmiya.net/songs/imam/
http://www.6rbtop.com/song.php?album_id=751&artist_id=680
Post a Comment